Download-Dark-Blue-Background-For-Free.j

Skoletur til London 3. - 7. juni 2019

Ungdomstrinnet ved Berg Montessoriskole hadde en fabelaktig skoletur til London og Oslo våren 2019.

I London Dungeons deltok vi i attentat mot kongen sammen med selveste Guy Fawkes, ble nesten tatt av Londons storbrann i 1666 og stod ett sekund ansikt til ansikt med Jack the ripper. Det meste av London sentrum så vi fra et av de røde bussers busstak (det vil si – vår buss var burgunder). I Science museum kunne bivåne (og fysisk berøre kontrollpanelet til) «Charlie Brown», Appollo 10s «command module» som var første objekt som landet på månen, og dermed gjorde månelandingen til Armstrong mulig. Vi så musikalversjonen av Løvenes konge og besøkte markedene på Notting hill, og noen av oss spaserte i Kensington park, hvor myten om Peter Pan har sitt opphav.

Big Ben var så vidt begynt å bli pakket ut av sin plastfolie, så den fikk vi sett, men London Eye måtte fare til fordel for en sårt tiltrengt lunsj.

Også tok vi T-bane. Mye t-bane. Elevene ble etterhvert reisevante og gode navigatører. I Oslo besøkte vi Stortinget. Der fikk vi prøvesitte lagmannstingets stoler, og drillet i politiske prosesser. Elevene lærte også hvordan man på demokratisk vis kan gjøre Norge til et diktatur i løpet av 8 år.

Ungdommene jobbet hardt for å finansiere turen, og skaffet til veie nærmere 80 000,- kroner.

TUSEN MILLIONER TAKK TIL ALLE SOM GJORDE REISEN MULIG:

• Odd Steinar AS og Akvafarm AS som tilbød godt betalte strandryddejobber.

• Wilsgaard AS som også tilbød lønnsom strandryddejobb.

• Norges naturvernforbund og "Hold Norge rent" som sammen med Berg kommune også tilbød godt oppdrag under strendryddingsuka.

• Berg kommunestyre som tradisjonen tro sponset hver elev med kroner 500,- (fire år til neste gang).

• Stortingets besøkstjeneste som sponset omvisning og reise til og fra hovedstaden.

• Montessoriforeningen som gav ungdomstrinnet ansvar for rydding og leker på 17.mai.

• Naboer som har tilbudt småjobber som lauvraking og rydding.

• Foreldre, lærere og kjenninger som bakte til kakelotteriene.

• Sambygdinger og foreldre som sørget for at tidenes panteinnsamling ble gjennomført.

• Joker Skaland for å ha stilt sine lokaler til disposisjon under kakelotteriene, og bidratt til at den massive pantingen gikk greit.

• Styret ved Berg Montessoriskole.

• Lærere som styrte skolen mens vi var på tur.

• Foreldre og lærere som var med på turen.

bro.jpg
stortinget.jpg